Workshop: composite applications in SharePoint

ביום שלישי, -22 למרץ, נעביר עמיתיי מחברת טופ-סופט ואנוכי סדנה בנושא פיתוח יישומים ב-SHAREPOIT ללא קוד במלון דניאל בהרצליה כחלק מכנס SHAREPOINT EXTREME שמארגנות חברות מיקרוסופט וג’ון ברייס. הסדנה תדגים איך לבנות יישום אירגוני עשיר (ואני מקווה שגם מרשים) בכל הכלים הקיימים. בפוסט הבא אני אסביר מאיפה בכלל בא הרעיון הזה של לבנות יישומים ללא קוד, למה זה חשוב טכנולוגית ולמה מבחינה עיסקית זה יכול ליצור מהפכה?

שמעת פעם על המושג COMPOSITE APPLICATION?
Composite Application היא תפיסה בפיתוח תוכנה, שלפיה אנו מפתחים יישומים מאוסף של רכיבים קיימים שאנו מסדרים אותם ומגדירים אותם יחדיו להרכיב את היישום. ממש כמו פיסות לגו.

במלים פשוטות זה אומר, שבכדי לספק את הדרישות של היישום, איננו מפתחים קוד, איננו עוסקים בתשתיות, אין צורך בבחירת כלי פיתוח אלא אנו לוקחים רכיבים קיימים, למשל רכיבים לבניית טפסים, רכיבים ליצירת דו”חות, כלים שיוצרים קישור מול מערכות חיצוניות – אוספים את כל הכלים והרכיבים הללו כך שיחדיו ירכיבו את היישום. זה יכול להיות עם קוד, בלי קוד, אבל הרעיון הבסיסי בעינו נשאר: היישום מורכב באמצעות רכיבים קיימים.

למה פיתוח ללא קוד חשוב טכנולוגית?
במשפט אחד: כי כל היישומים לובשים ארכיטקטורה דומה, סטנדרטית, מוכחת – יורדת מעל ה-IT המעמסה שבבדיקת הטכנולוגיות והתשתיות של מאות ואלפי יישומים. אירגון טיפוסי מורכב ממערכות קריטיות וגדולות (CRM, חיובים פיננסיים, אתר אינטרנט וכו’) ומעוד שלל אפליקציות קטנות יותר, למשל בקשת חופשה, הזמנת רכש, קליטת עובד חדש, מערכת ניהול השינויים בשרתי האירגון, אישור הוצאה, הזמנת טיסות ועוד ועוד. מערכות אילו נקראות BACKLOG APPLICATIONS. אירגון גדול יכיל לפחות מאות מערכות כאלו. דמיינו לכם שכל מערכת כזו (מתוך מאות ואולי אלפים) נכתבת בטכנולוגיה וסטנדרטים לבחירת המפתח: יווצרו לנו אלפי רכיבי תשתית, אלפי יישומים שונים לבעיות מוכרות, נצטרך לאחסן ולארח יישומים אין ספור על שרתים שונים עם טכנולוגיות שונות. הטרוגוניות היא אויבו המר של איש ה-IT. פיתוח יישומים בכלים קיימים מבטיח לאיש ה-IT שהטכנולוגיה סטנדרטית, בדוקה, מוכחת ומוכרת. אין צורך להמציא את הגלגל בכל פעם מחדש. האידיאל הוא שאנשי תשתיות יוצרים/קונים פלטפורמה  – המיישמים והמתכנתים יוצרים יישום לפי הסנדרטים שהפלטפורמה יוצרת.

הפן העיסקי: על הדמוקרטיה של היישומים
לאנשים העסקים השונים באירגון עולים בכל יום בעיות, לטובים שבהם עולים רעיונות איך לפתור בעיות קיימות וחדשות. עולים להם רעיונות ליישומים שיכולים לקחת את האירגון קדימה. מערכות סטנדרטיות כמו CRM, ניהול מלאי וכדומה קיימות בכל אירגון, הן הופכות לשגרתיות, דומות בין האירגונים ולא מתוכן יווצר הבידול והחדשנות העיסקית. הדבר העיסקי הבא שיעשה את ההבדל עשוי לבוא מראשו של איש הביזנס שיחשוב על יישום חדש. חלק מהוגי הרעיונות חשובים מספיק באירגון, הם יפנו למחלקת ה-IT, יבקשו יישום חדש ויקבלו אותו. הבעיה שחלקם הגדול ימצא שה-IT עסוק מאוד והוא ידחה בכמה חודשים במקרה הטוב. מה יקרה לאותו רעיון לפרוייקט שלא יתקבל במחלקת ה-IT?

בפועל, אותו פרוייקט שידחה על ידי ה-IT, או שיפתח בכוחות עצמו את היישום (ישכור חברה או ימצא משאבים בתוך המחלקה) או שיוותר. אם הוא יפתח לבד – הוא יהיה ללא פיקוח של ה-IT ויצור לנו את אותה בעיה עליה דיברנו בפיסקה הקודמת של חוסר סטנדרטיזציה טכנולוגית. אם הוא יוותר – נמנעה מאנשי הביזנס באירגון האפשרות ליצור, האפשרות ליוזמה חופשית והתקדמות עיסקית לאילו שאמורים להצעיד את האירגון קדימה. אם ניתן לאותם גורמים עסקיים, פרוייקטים ובעלי רעיונות פלטפורמה שעליה יוכלו לפתח בביטחה – ניצור איזון בין בצורך בשליטה של ה-IT ובין הצורך ביוזמה של אנשי הביזנס. זוהי הדמוקרטיה של היישומים: לא רק החזקים והעשירים באירגון יכולים להביא לעולם יישום חדש – כולם יכולים. חופש יישומים לכולם.

אז מה נלמד בסדנה?

בסדנה נלמד על כל אחד מהרכיבים והכלים שפלטפורמת SHAREPOINT מספקת לנו לבנות יישום ונראה איך ביחד הם מרכיבים יישום עשיר. לכל כלי ורכיב, נרד לעומק טכנולוגית ונבין איך בונים איתו, מה היכולות שלו, מה המגבלות שלו, איך להשתמש בו נכון ולאילו כללים כדאי לשים לב במהלך העבודה עם הכלי. תוך כדי נבנה יישום אחד, מא’ ועד ת’ – יישום שהוא מערכת לניהול בקשות רכש. באופן זה נראה לא רק את הכלים אלא גם איך הם מנגנים יחד ליצירת יישום מלא. הכלים שנראה יהיו כלים לפיתוח טפסים, איחסון מידע ברשימות, פיתוח זרימות עבודה (Workflows), פיתוח דו”חות וגרפים, פיתוח קישוריות מול מערכות חיצוניות ועוד.

רשימת תכנים מלאה ניתן למצוא באתר הסדנה. על רשימת המרצים המלאה מחברת טופ-סופט שתרצה באירוע אפשר לקרוא בדף המרצים. מקווים לראות אתכם, יהיה מעניין.

© 2024 Yoni Goldberg. All rights reserved.